Felgi aluminiowe

   Najprostszym (ale bardzo skutecznym) sposobem tuningu optycznego każdego auta jest założenie większych niż seryjne, aluminiowych obręczy. Sposób ten działa także wyśmienicie na Fiata 126P. Przeszkodą stojącą na częstym stosowaniu tej metody jest niestety wysoka cena aluminiowych kół, nie kalkulująca się do ceny starego malucha (cena kół = cena auta albo jeszcze więcej). Z powodu wysokiej ceny nowych elementów, dla chętnych na alufelgi, pozostaje zatem tylko kupno kół używanych po okazyjnej cenie.
   Do małego Fiata najbardziej godne polecenia są felgi w rozmiarze 5J13 o rozstawie śrub 4x98 mm. Dla chętnych na większe rozmiary pozostają felgi 5.5J13 (niezbyt polecane na przednią oś). Felgi większe i szersze prawie na pewno będą obcierać o nadkola. Do felg 5J13 najlepsze są opony w rozmiarze 135 lub 145/70 R13 do przodu i 145/70 R13 do tyłu, dla 5.5J13 do przodu 135/70 R13 a do tyłu 145/70 R13. Oczywiście nie są to ostateczne szerokości, gdyż do tyłu można spokojnie wrzucić np. oponę 175/50 R13.
   Do mojego auta udało mi się nabyć stare felgi 5J13 FH.H36 belgijskiej firmy Amil o niespotykanym zbyt często na ulicach wzorze. Za komplet 4 kół wraz z oponami (nadającymi się w sumie tylko do wyrzucenia) zapłaciłem 200 zł. Inne propozycje kupna felg do Fiata 126P jakie miałem zawierały się w kwotach od 200 zł do 500 zł i w tym przedziale można coś dla siebie znaleźć.
   Aby nie było zbyt wesoło trzeba było poczynić jeszcze dodatkowe inwestycje:
- lakier do felg - duża 500 ml puszka starczająca na pomalowanie wszystkich felg z zewnętrznej strony = 20 zł
- śruby do felg - seryjne śruby są zbyt krótkie i wkręcają się w piastę tylko do połowy. Z tym było dużo kłopotu. Przeszedłem chyba pół miasta, a wszędzie mówili, że nie ma. Okazało się, że śruby pasujące do malucha są w sklepie Jacky’ego i w desperacji byłbym je kupił (firmowe zagraniczne śruby – 10 zł/szt. !, potrzeba 16 szt., więc łatwo policzyć ile by mnie to kosztowało), ale na szczęście były trochę za krótkie i spasowałem. Gość sprzedający u Jacky’ego powiedział mi gdzie jeszcze mogę szukać takich śrub. Poszedłem i były. Polskie śruby (pasują ładnie, nie wiem jednak dokładnie czy są to śruby do alufelg czy do dużego Fiata :)) kosztowały 5 zł/szt. Taniej ale w sumie też drogo.
- komplet śrub zabezpieczających przed kradzieżą - polskie 30 zł, zagraniczne 100 zł. Kupiłem polskie gdyż trzeba wspierać rodzimy przemysł :). Za zabezpieczeniami też trzeba się zdrowo nachodzić.
- opony - dwie sztuki na przód 135/70 R13, nowe Dębica Nawigator (całoroczne) 110 zł/szt., gratis montaż i wyważenie. Do tyłu udało mi się na razie wykorzystać dwie opony z tych co miałem na alusach. Koszt opon można oczywiście zmniejszyć kupując używane, a nawet trzeba tak zrobić :) gdyż bardzo podobające mi się Pirelli P700-z 165/55 R13, które mam z tyłu, w sklepie kosztują 350 zł/szt. !, a na giełdzie (w znośnym stanie) 40zł/szt.
   Podsumowując - Fiat z alufelgami wygląda naprawdę super. Felgi w tym rozmiarze o nic nie trą, a pomimo szerokiej opony z tyłu dynamika jazdy pozostaje prawie taka sama (pogorszenie osiągów jest niewielkie i w  mieście nie robi prawie żadnej różnicy - no, chyba, że strasznie lubicie się ścigać spod świateł).

{RMC}

góra strony

STRONA GŁÓWNA | UAKTUALNIENIA | GALERIA | LITERATURA | SKLEP | KSIĘGA GOŚCI | FORUM | LINKI